Salgsreisen: Hvordan lykkes med virksomhetssalget?
- Erlend G. Balsvik
- Nov 10, 2019
- 4 min read
Publisert på www.bull.no 11. september 2019
Vurderer du å selge virksomhet eller søke investorer? Dette kan være en krevende oppgave, enten man er grunder i en tidlig fase som søker kapitalsterke eiere, eller man skal selge livsverket sitt og tre tilbake. I denne artikkelen ser vi nærmere på prosessen, og hva du som eier eller grunder bør være forberedt på.
En transaksjonsprosess blir vanligvis mest vellykket ved god planlegging og forberedelser. Salgspresentasjoner og forretningsplaner er viktige virkemidler, men man kommer ikke langt hvis ikke det faktiske grunnlaget er tilstede. Noen selskaper har kanskje god oversikt over de viktigste faktorene, mens andre krever tid til modning.
Vår tilnærming til salg av en virksomhet, enten det er et samlet salg, delsalg eller kapitalutvidelse mot investorer kan deles opp i følgende faser:
Kartlegging
Ikke alle selskaper er rede for å være gjenstand for de argusøyne som en kjøper eller investor vil rette mot virksomheten. Uryddig eierstruktur, manglende dokumentasjon av selskapets unike fortrinn, avtaler med nærstående og mangelfull compliance er blant gjengangerne. Etter et innledende møte vil vi kunne gi noen umiddelbare råd om hvilke ting som bør komme på plass. Vi har utarbeidet sjekklister om kan være et bra utgangspunkt for å komme i gang med den interne prosessen.
Det har blitt mer vanlig i de senere år å gjennomføre en selgers due diligence. Dette kan være en nyttig øvelse, før kjøpers advokater slippes løs på dokumentpakken. Vi tilbyr egne dataroms-løsninger for våre kunder (strukturert dokumentområde på en skytjeneste), og en effektiv måte å gjøre en selgers due diligence på, er å ta en overordnet gjennomgang i forbindelse med at vi tilrettelegger datarommet. Våre priser for denne type bistand kan gjøres til nærmere avtalt pris.
Finne aktuelle kjøpere eller investorer
Investorsøk er en oppgave som vanligvis gjøres av meglere eller corporate finance-aktører. Vi har bred erfaring med å samarbeide med slike, og kan bistå i avklaringer og mandat. For mindre selskaper, eller for selskaper som allerede kjenner aktuelle kjøpere, kan behovet for mellommenn være mindre. I slike sammenhenger kan vi bistå med å rette diskret henvendelser til en aktuell kjøper. Bulls advokater har også et stort nettverk, og kan i noen tilfeller bistå med å sette navn på listen.
Før et selskap går ut i markedet og søker etter kjøpere kan det være bra å ha gjort seg noen tanker om hvilke kjøpergrupper som er aktuelle. Det vil for et selskap være vesentlige forskjeller på å bli kjøpt opp av private investeringsselskaper (private equity) og en industriell aktør. Et privat investeringsselskap vil gjerne gå inn i selskapet for raskt å øke verdiene over en periode, og deretter selge ut med fortjeneste. En industriell aktør vil gjerne se etter synergieffekter, og ta sikte på å integrere virksomheten i sin struktur. De ulike motivasjonene kan virke inn på salgsprosessen og hvilken avtale man til slutt ender opp med.
Sette opp et team
En salgsprosess krever tett dialog mellom selskap/eiere og rådgivere. Det er viktig at vi tidlig definerer de ulike rollene og klargjør kommunikasjonsrutiner. Hvem representerer eierne, når skal styret involveres og hva ligger hos daglig leder? Gjennom vår løsning for prosjektrom kan vi enkelt dele dokumenter og styre tilgangen til disse.
Intensjonsavtale
Så snart man har en eller flere kjøpere med interesse, er det vanlig at man setter opp en intensjonsavtale, eller et «term sheet» med den eller de man ønsker å gå i videre forhandlinger med. I en slik sammenheng blir gjerne de viktigste kommersielle vilkårene avklart, i hvert fall på et overordnet plan. Desto mer man kan avklare om vilkår og transaksjonsstruktur i en intensjonsavtale, desto letter pleier vanligvis den videre prosess å gå. Vi bistår tett i en slik forhandlingsrunde, og får da nyttig kunnskap om forventningene som gjør den endelige avtaleprosessen lettere.
En intensjonsavtale bør inneholder bestemmelser om videre forhandlingsløp og due diligence samt bestemmelser om konfidensialitet mm.
Due diligence og selskapspresentasjon
Som allerede nevnt kan Bull stille til rådighet et datarom for våre kunder. Det finnes også uavhengige aktører som har opplegg for dette, f.eks Admincontrol.no.
Så snart datarommet er åpen for kjøpers rådgivere, vil selskapet måtte være aktivt responderende på spørsmål som kommer. Gjennom vår innledende bistand har vi kjennskap nok til å kunne veilede selskapet gjennom denne prosessen. En due diligence tar vanligvis en til to uker. Det er viktig at all relevant informasjon legges i datarommet, fordi dette vanligvis hindrer kjøper i å kunne reklamere på forhold som er omtalt i dokumentasjonen. Selger oppfyller på denne måten sin opplysningsplikt, og reduserer risiko for reklamasjonskrav i ettertid. Av samme grunn anbefaler vi å la kjøper gjøre seg ferdig med sin due diligence før endelig avtale inngås.
I sammenheng med en due diligence er det vanlig å gjennomføre en såkalt «management presentation». Dette er kjøpers anledning til å stille spørsmål til selskapets ledelse. Vi anbefaler at dette gjøres i kontrollerte former, og gjerne med en spørsmålsliste i forkant. Vi vil kunne tilrettelegge for en slik seanse i våre lokaler, noe vi vanligvis anbefaler for ikke å skape mye usikkerhet hos virksomhetens ansatte.
Avtaleforhandlinger og avtaleinngåelse
Man kan gjerne starte arbeidet med en endelig avtale mens due diligence prosessen pågår. Bull har en rekke ulike maler og eksempler som vi vil benytte som utgangspunkt. Erfaringen er likevel at alle avtaler må skreddersys på mange punkter, og noen forhold til alltid bli gjenstand for forhandlinger til slutt. Vi kan likevel avtale nærmere pris på førsteutkast til en salgs- eller investeringsavtale.
Når avtalen er ferdigforhandlet er det tid for signering, og en viktig milepæl er nådd. Det er likevel gjerne en periode frem til selve gjennomføringen av salget, og visse forutsetninger skal på plass. Dette kan være operasjonelle ting, som f.eks en konsernkonto som skal avvikles, og formelle ting som klargjøring av dokumentasjon mv. I samarbeid med selskapet setter vi opp en plan for dette frem mot gjennomføring.
Gjennomføring av salget (closing)
Selve gjennomføringen består av at aksjer overføres til kjøper/investor, mot at kjøpesummen eller investeringskapitalen innbetales. Dette er et kritisk punkt for selger, fordi man vil ikke gi fra seg aksjer før betalingen er sikret. Dette kan løses på ulike måter, men vanligvis avholdes det et gjennomføringsmøte, der en bestemt prosedyre gjennomgår, og det settes opp en gjennomføringsprotokoll. Dersom det er behov for å deponere kapitalen eller dokumenter bistår Bull med dette etter vanlige rutiner.
Forfatteren arbeider til daglig med transaksjoner og selskapsrett i Bulls corporate-team, og holder fagseminaret M&A – Kjøp og salg av virksomhet i regi av Advokatenes HR.
Comments